Awb

Ingeborg Lunenburg opleiding + advies biedt incompany scholing over de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Voor wie?

  • Medewerkers Sociaal Wijkteam
  • Consulenten (PW of Wmo)
  • Kwaliteitsmedewerkers
  • Beleidsmedewerkers
  • Medewerkers bezwaar & beroep
  • Onafhankelijke cliëntondersteuners; zoals sociaal juridisch medewerkers

Onderwerpen per rechtsgebied
Inhoud van de scholing. Welk rechtsgebied, wat is de doelgroep en welke leerwensen zijn er? Het is een degelijke combinatie van kennisoverdracht en discussie over de samenhang tussen de wet en de Awb. Toepassen in de praktijk. Ter voorbereiding: prikkelende stellingen samengesteld uit jurisprudentie en werkpraktijk. Casuïstiek en de laatste jurisprudentie ontbreken natuurlijk niet. De verwachting? De scholing levert een stevige bijdrage aan het verhogen van de (juridische) kwaliteit van besluiten. Lees ook meer over incompany Wmo-scholing en over incompany PW-scholing.

Doelstelling Awb
De Awb vormt de juridische basis voor het handelen van bestuursorganen (de overheid). Wat wordt daarmee beoogd?

  • Eenheid in bestuurlijke wetgeving. Bijvoorbeeld definities en rechtsbescherming;
  • Systematiseren en vereenvoudigen van bestuurlijke wetgeving. Bijvoorbeeld regels over bestuurlijke geldschulden;
  • Vastleggen van normen die in de jurisprudentie zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld het motiveringsbeginsel; en
  • Overige algemene regels. Bijvoorbeeld de doorzendplicht.

Samenhang Awb en PW-Wmo
Kennis van de formele wet alleen is niet voldoende om die ook goed uit te kunnen voeren. Centraal begrip in de Awb is het besluit. Daarvoor geldt in ieder geval dat het zorgvuldig moet zijn voorbereid. Daarvoor moet het bestuursorgaan – uit eigen beweging – de nodige kennis over relevante feiten en de af te wegen belangen te verzamelen. En de aanvrager? Die moet op zijn beurt gegevens en bescheiden verschaffen waarover hij redelijkerwijs kan beschikken. Gebeurt dat niet? Dan kan de aanvraag buiten behandeling worden gelaten of het recht worden ingetrokken.

Advisering
Speciale regels over advisering. Wanneer advies vragen? Als het bestuursorgaan – voordat het een besluit neemt – gebruik maakt van een (externe) deskundige én het besluit mede baseert op diens advies. Wat is van belang?

  • Wanneer moet het bestuursorgaan om advies vragen;
  • Welke vragen worden aan de adviseur gesteld; en
  • Hoe wordt het advies beoordeeld (vergewisplicht).

Rechtsbescherming
Burgers genieten rechtsbescherming tegen besluiten. Er wordt bezwaar ingesteld. Wat is van belang?

  • Is er wel sprake van een besluit?
  • Is het bestuursorgaan bevoegd het betreffende besluit te nemen?
  • Is het besluit rechtmatig qua voorbereiding, totstandkoming, formulering en bekendmaking?
  • Is het besluit in strijd met een materiele rechtsnorm?

Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur
Voor een bestuursorgaan is het verplicht zich aan algemene normen te houden; de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (abbb). Dat zijn geschreven en ongeschreven rechtsnormen zoals:

  • Het gelijkheidsbeginsel
  • Het motiveringsbeginsel
  • Het rechtszekerheidsbeginsel
  • Het vertrouwensbeginsel
  • Het zorgvuldgheidsbeginsel
  • Het fair-playbeginsel

Interessante jurisprudentie beschikbaar. Wanneer is een beroep op de abbb’s succesvol?

Gelede normstelling
Hoger gaat voor lager. Soms geldt dat Internationale Verdragen voor gaan op het toepassen van een formele wet. Een voorbeeld van zo’n verdrag is het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Voorbeelden. De gevolgen van geen medewerking verlenen aan (on)aangekondigde huisbezoeken. De bestuursrechter beoordeelt of de ingezette onderzoeksbevoegdheden of onverkorte toepassing van wettelijke bepalingen bij de uitvoering van de formele wet niet (al te zeer) indruisen tegen de bepalingen van hogere regelgeving. De toegekende individuele voorziening wordt ingetrokken (Wmo 2007). Dat is een ontneming van het eigendom als bedoeld in artikel 1 Eerste Protocol van het EVRM. De bestuursrechter beoordeelt of een grondslag bestaat voor de intrekking én of een voldoende overgangstermijn is gebruikt. Het Internationale Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR). Dat verdrag is van belang bij het overgangsrecht van de bestuurlijke boete.

Meer weten? Neem dan contact op.